Strona główna » Ruch zwiększa mózg

Ruch zwiększa mózg

Nawet umiarkowana aktywność fizyczna ma pozytywny wpływ na mózg. 15-minutowy spacer każdego dnia może zniwelować negatywne skutki choroby Alzheimera czy Parkinsona. To odkrycie Niemieckiego Centrum Chorób Neurodegeneracyjnych (DZNE).

Naukowcy z Deutsche Zentrum für Neurodegenerative Erkrankungen przeanalizowali dane dotyczące aktywności fizycznej od 2550 osób w wieku od 30 do 94 lat, a także obrazy mózgu uzyskane za pomocą rezonansu magnetycznego (MRI). Aktywność fizyczna była badana dzięki akcelerometrom noszonym przez siedem dni na górnej części uda.

Okazało się, że aktywność fizyczna miała zauważalny wpływ na prawie wszystkie zbadane obszary mózgu. Generalnie można powiedzieć, że im wyższa i bardziej intensywna aktywność fizyczna, tym większa objętość mózgu i grubości kory. – W szczególności zaobserwowaliśmy to w hipokampie, który jest uważany za centrum kontroli pamięci. Większe objętości mózgu zapewniają lepszą ochronę przed neurodegeneracją niż mniejsze – mówi Fabienne Fox, neurobiolog i główny autor analizowanego badania.

Największy, prawie nagły wzrost objętości, zauważono porównując nieaktywnych i umiarkowanie aktywnych fizycznie uczestników badania – szczególnie osoby powyżej 70 lat. Przy czym założono, że umiarkowana aktywność fizyczna to już 15-minutowy spacer albo wejście schodami zamiast użycie windy.

U osób młodych wpływ aktywności fizycznej był podobny. Największą różnicę zauważono pomiędzy grupą umiarkowanie aktywną, a tą o intensywnym wysiłku fizycznym. Przy zbyt intensywnym wysiłku fizycznym korzystne efekty miały tendencję do niwelowania.

Badacze sprawdzili także, że w obszarach mózgu, które najbardziej skorzystały na aktywności fizycznej, szczególnie aktywne są geny niezbędne do funkcjonowania mitochondriów. Te „elektrownie naszych komórek” potrzebują dużo tlenu, który dostarczany jest razem z krwią, a dobry jej przepływ jest zapewniony podczas aktywności fizycznej. Z kolei analiza bioinformatyczna wykazała, że istnieje duże nakładanie się między genami, na których ekspresję wpływa aktywność fizyczna a tymi, na które mają wpływ choroby neurodegeneracyjne, takie jak choroba Alzheimera, Parkinsona czy Huntingtona. Stąd wniosek, że aktywność fizyczna może mieć działanie neuroprotekcyjne.

Badaniami kierował dr Ahmad Aziz, a wyniki opublikowano w Neurology® – czasopiśmie medycznym Amerykańskiej Akademii Neurologii.

Źródło: dzne.de